Hajtó-, Feszítő-, Fordítódobok
A hevederpálya dobok részei a szállítószalag pályáknak, a szállítószalag mozgásirányának megváltoztatására szolgálnak. A szállítószalag pályákon hajtó, feszítő, fordító és köztes (térítő) dobokat használnak.
A hajtó dobok a szállítószalag mozgatásához szükséges húzóerő átadására szolgálnak.
A feszítő dobok a hajtódob és a szállítószalag közötti átfogási szög növelésével a tapadási erő fokozására szolgálnak. A feszítő dobok a hajtó dobok közelében kerülnek felszerelésre.
Köztes (térítő) dob a heveder mozgásirányát változtatja meg. Ilyen dobokat nagyhosszúságú hevederpályákon használnak.
Dobokat használnak sima felülettel és bevonattal. A dobborítás a kerületi húzóerő és a szállítószalag és dob közötti tapadási együttható fokozásával megnöveli és tartóssá teszi a palást élettartamát. Dobborításként többek közt „v” vagy trapéz mintázatú gumit használnak, a 3-4mm mély bordák a víz és szennyeződés elvezetésére szolgálnak. A dobborítás vastagsága 6-16mm vastagságú lehet a megrendelő igényi szerint.
A dobgumizás kialakítása hordós (bombírozott) is lehet, mely segít a heveder terelésében.
HAJTÓDOBOK
A hajtó dob a szállítószalag mozgatására szolgáló mechanizmus (szerkezet). A húzóerő átadására szolgál, mely a szállítószalag mozgatásához szükséges. A dob forgatása egy reduktoron keresztül történik, melyet egy villanymotor, vagy egy motor-reduktor hajt meg. A dob jó minőségű öntöttvasból, vagy adott típusú acélból készül. Ezek a szükséges műszaki jellemzőkkel rendelkeznek, így biztosítják a hosszú élettartamot bármely üzemelési körülmények között. A hajtó dob valamennyivel szélesebb, mint az általa meghajtott szállítószalag. Ezáltal megelőzhető a szállítószalag lecsúszása, vagy egyéb működés közbeni probléma. Mivel minden hajtó dob fontos jellemzője az átadott hajtó erő, ez biztosítja a hajtó dob nagyfokú effektivitását, a dobok felületének nagy tapadási együtthatóval kell rendelkezniük. A hajtó dobokat sima és bélelt palásttal is gyártják. A dobok palástját gumival burkolják a szállítószalaghoz való jobb tapadás érdekében. A technológiai kialakítástól függően a hajtó dobok lehetnek a szállító szalagpálya elején és végén.br />
Dobátmérők: 200 - 1000mm
Tengelyátmérők: 30 - 180mm
Dob palásthossz: 500 - 2200mm
Feltételes jelölés: Hajtó dob 8080F-160-2
ahol:
80 - szállító szalag szélessége 800mm
80 - dobátmérő 800mm
F - gumi borítással
160 - csapágyátmérő 160mm
2 - két tartókonzollal
FESZÍTŐ- ÉS FORDÍTÓDOBOK
A nem hajtó dobok a szállítószalag pálya részei. Ezeket csoportosítjuk a fej részben, vagy a végtagban használatosakra, feszítőkre, fordítókra, terelőkre, leszorítókra. A nem hajtó dobokat feszítésre, a hajtó dob és szállító szalag közti tapadás fokozására, a szállítószalag megcsúszásának elkerülésére, a vízszintes szalagpályák mozgásirányának megváltoztatására szolgálnak. Ezek a dobok feszítő állomásokban, a szállítószalag töréspontjaiban, ledobó dobokként és stb. funkciókra használják. A nem hajtó dobokat széleskörűen alkalmazzák a hevederpálya kiemelkedő részein.
Dobátmérők: 200 - 1000mm
Tengelyátmérők: 30 - 180mm
Dob palásthossz: 500 - 2200mm
Feltételes jelölés: Hajtó dob 8080F-120
ahol:
80 - szállító szalag szélessége 800mm
80 - dobátmérő 800mm
160 - csapágyátmérő 120mm